Monday 17 December 2012

AURA INGINKAN SIHAT

Alhamdulillah, masih dapat bernafas di muka bumi Allah ini. Dipanjatkan juga syukur ke hadrat Illahi jika kita memiliki darah jenis AB. Ini kerana tubuh anda cukup toleran terhadap semua jenis makanan.
Acap sekali, kita dengar bahawa ada sesetengah individu mengalami alahan ketika menjamu selera. Ha, hal ini akan memberi kesan kepada individu tersebut sekirannya dia mengalami alahan berpanjangan.
Siapa suka minum berasakan jus? Pasti diminda  terbayang-bayangkan epal yang segar dibuat jus. Sungguh enak, bukan?  Pelbagai jenis buah-buahan yang sangat bermanfaat untuk golongan darah jenis AB, boleh diambil dalam bentuk buah segar ataupun jus buah.
Bagi meningkatkan khasiatnya, jus boleh diperkaya dengan bahan lain yang memang sangat bermanfaat bagi golongan darah AB seperti minyak zaitun (sebaiknya minyak zaitun extra virgin), kacang kenari dan minyak kenari, kacang tanah, tauhu, bawang putih, serbuk rempah kari, pasli dan lobak. Maklumat tambahan untuk tauhu sebaiknya tauhu yang dicampurkan ke dalam jus sebaiknya yang bertekstur lembut seperti tauhu lembut. Elakkan dari menggunakan tauhu telur atau tauhu perisa udang agar tidak mengurangi kenikmatan cita rasa jus)
Selain itu, bahan wajib dalam menu harian kita adalah buah-buahan khususnya buah yang bersifat alkali seperti nenas, tembikai, plum, ceri segar, dan beri (contohnya: strawberi, beri biru, mulberry), anggur dan buah kiwi. Siapa membayangkan jus tembikai yang sedap untuk diminum ? Mari kita tinjau, khasiatnya.
Khasiat tembikai kita dapat lihat dimana ianya dapat meringankan edema( bengkak air). Khasiat lain buah tembikai adalah merangsang pembentukan nitrat oksida, suatu sebatian biokimiwi penghubung terutama antara aktiviti saraf dan peredaran darah.
Buah-buahan memainkan peranan yang amat penting dalam tubuh badan kita kerana buah umumnya banyak mengandungi vitamin C, salah satu antioksidan yang penting untuk mencegah penyakit yang mudah menyerang pemilik darah jenis AB.
Sebenarnya tidak sukar untuk membuat sendiri jus buah-buahan mahupun sayur-sayuran. Namun, pengetahuan dan kemahiran diperlukan untuk membuat jus yang sedap. Hindari daripada penambahan gula pasir, sirap atau susu pekat manis ke dalam jus buah mahupun jus sayuran untuk terapi.Penambahan bahan tersebut akan mengurangkan kesan terapeutik (pengubatan) dari jus tersebut.

No comments:

Post a Comment